Please reload

פוסטים אחרונים

פוד טראקים בישראל – טרנד שתופס תאוצה

29.06.2017

1/2
Please reload

פוסטים נבחרים

כל מה שרציתם לדעת על טיול קרוואנים בעולם

16.02.2017

לפני כשנה חזרתי מטיול קראוונים של כשנה וחצי בעולם. חלק ממנו היה באוסטרליה, שם גם בניתי את הקראוון עצמו, וחלק במרכז אמריקה שם נסעתי מגבול קליפורניה- מקסיקו ועד פנמה. הצלחתי להגשים חלום ילדות ישן וצברתי חוויות מדהימות שילכו איתי לכל החיים. מהרגע שחזרתי לארץ אני לא מפסיק לקבל טלפונים ומיילים בנוגע למידע על טיול קרוואנים. החלטתי להוציא את הכתבה הזו למען כל המתעניינים והמתענינות שחולמים לטייל בעולם בדרך הזו . בכתבה הזו תוכלו לקבל את כל המידע הבסיסי אותו כדאי לדעת לפני שאתם יוצאים לטיול קראוונים ולקבל טעימה קטנה מהחוויה האישית שלי.

 

 

 

מה זה קראוון?

המונח קרוואן השתרש בארץ גם כביטוי למונח השאול מאנגלית- מוטורהום, שהוא למעשה בית מגורים נייד. קרוואנים מיוצרים במגוון דגמים כמעט בכל רחבי העולם המערבי ומשמשים בעיקר לתרבות הפנאי, נופש ובילוי. הם מאפשרים לטייל בקלות ולנוע ממקום למקום ללא תלות בבתי מלון/ הוסטלים. עם זאת יש להבין כי בהרבה מהמדינות המערביות החוק מאפשר להתמקם ללינה רק בפארק קראוונים. לעתים יש צורך להזמין מקום מראש. בקראוון ישנן שתי מערכות חשובות (לא בכולם) אותן עליכם להכיר: מערכת חשמל ומערכת מים.

את הקרוואנים ניתן לחלק לשלושה סוגים עיקריים:                                

 camping Trailer/ caravan - נגרר, motor home - אוטו קרוואן  ו - truck camper - קראוון משא. אפרט על ההבדלים בהמשך.

 

 

Caravan park\ camping area

פארק קרוואנים הינו מקום המיועד לקמפינג עם קרוואנים והוא מספק חניון לילה נוח למטיילי קרוואן. תמצאו בו חיבור למים וחשמל ( לרוב אך לא תמיד), מקלחות, שירותים ולפעמים גם בריכה, חדר כושר ועוד. מחירי הלינה בפארק קרוואנים בעולם נעים בין $60-10 ללילה ונופשים בהם בדרך כלל משפחות עם ילדים, זוגות, ובזולים מביניהם- חבר'ה צעירים. במדינות מערביות בדרך כלל ניתן לעשות קמפינג עם קרוואן רק בפארק קרוואנים מסודר/ באזור המוגדר לכך. לכן, חשוב מאוד לפני הטיול שלכם לבדוק מה קובע החוק במדינה בה אתם מתכננים לטייל משום שישנה השפעה ישירה על עלות הטיול ועל אופי הטיול.

 

יתרונות וחסרונות בטיול קרוואנים

הקראוון מספק את כל הנדרש למי שמחפש טיול מסוג "road trip".

לדעתי, היתרון  המרכזי ביותר אותו הקראוון מספק הוא חופש מוחלט. הקראוון מספק את כל הצרכים הבסיסים בכדי לטייל ולכן אינך תלוי בשום דבר ויכול פשוט להניע את הרכב ולנסוע אל הלא נודע. זוהי אינה קילשאה או סיסמא למשהו לא מציאותי. זו הדרך בה התנהלתי במשך שנה וחצי בהן טיילתי בעולם. מבלי לדעת היכן אתמקם בעוד מספר שעות, מה אעשה ביום שלמחרת, פשוט זרמתי עם הדרך לכל מקום שרק עלה על דעתי במטרה למצוא את הגלים הטובים ביותר, לטייל, להכיר ליהנות ולראות. את החוויה הספציפית הזו כמעט ולא ניתן להשיג בדרך אחרת. לא חסרים לילות בהם מצאתי את עצמי ישן בתחנות דלק, בצד הכביש או בגינה של מקומי שהכרתי כמה דקות קודם לכן. כמובן שניתן לתכנן קדימה ולהימנע מהמצבים האלו אבל מבחינתי זו היתה חלק מהחוויה ואחרי קצת ניסיון הבנתי שבטיול קרוואן יש דבר אחד שלא משתנה לעולם- בלילה אתה ישן במיטה שלך. אותו סדין אותה שמיכה. מעבר לכך ארון הבגדים מסודר, ישנה אספקה של אוכל במטבח והיכן שלא אהיה- אין סיבה לדאגות.
היתרון השני הנו הנוחות והקלות לעשות קמפינג. הדבר היחידי שכביכול היה עלי לארגן בכדי לעשות קמפינג זה לעשות קניות בסופר ולתגבר אספקת מים ואוכל. כל השאר כבר קיים. ציוד הקמפינג ארוז על הגג, המיטות, המטבח, מערכת החשמל הסולרית שמספקת חשמל לתאורה, מאוורר ומקרר קטן, ואפילו ניתן לעשות מקלחת קטנה בעיקר אחרי שיוצאים מהים.
היתרון השלישי מבחינתי היה הנוחות. בתור גולש יצא לי להסתובב עם הגלשן על הגב לא פעם אחת. גלשן אחד? ומה עם הספייר? וציוד הקייט סרף? לא מוותר גם עליו. הציוד הרב איתו אנחנו נסחבים כגולשים מקשה עלינו לזוז ממקום למקום. הקראוון פותר את הבעיה הזו ומאפשר מקום אחסון לכל הציוד הזה. גם אם אתם לא גולשים והתחביב שלכם דורש להיסחב עם ציוד רב או סתם אוהבים להסתובב עם הרבה ציוד בטיולים כנראה שתזדהו עם היתרון הזה. אחד מהדברים הקשים ביותר תוך כדי טיול הם המעברים. לפרוק את המוצ'ילה לסדר את הבגדים לארוז אחרי כמה ימים ולעבור שוב. אלו דברים שלא מקשים לטווח הקצר אבל בטווח הארוך ויעידו המנוסים, העניין מתחיל להיות לא פשוט ומעצבן. הקראוון מספק את הנוחות המושלמת ופותר את הבעיה הזו. מהרגע שיצאת לטיול, הבגדים שלך מסודרים בארון ועד סוף הטיול הם שם. למברשת שיניים יהיה את מקומה הקבוע והמיטה לעולם לא תשתנה. עם הזמן הקראוון נהפך לביתך והוא המקום הנוח ביותר. לאחר חודש וחצי בהם טיילתי לראשונה בקרוואן באוסטרליה החלטתי "להתפנק" וללכת לישון בהוסטל. מקלחת חמה, מיטה נוחה, שירותים צמודים- גן עדן חשבתי לעצמי. לאחר 3 שעות מצאתי את עצמי עוזב את ההוסטל והולך לישון בחניה של ההוסטל בתוך הקמפרוואן שלי. מה לעשות- אין כמו בבית. מאז לא הרגשתי צורך לישון במקום אחר.

היתרון הרביעי ממנו חלקכם אולי תופתעו- חיסכון בכסף. במידה ותתנהלו נכון, תוכלו לחסוך בטיול בקראוון כסף. תחשבו בהיגיון. מה מירב ההוצאות שלכם בטיול? לינה ואוכל (בטיול רגיל לרוב ישנים במלון/ הוסטל ואוכלים בחוץ). במידה ותתנהלו נכון- את שתי ההוצאות העיקריות הללו הקרוואן יחסוך לכם.
החסרונות בקראוון מתחילים בעניין המחוייבות. במידה והחלטת ללכת על טיול בסגנון הזה אתה מחויב לו מהתחלה ועד הסוף. אין סיטואציה בה אתה מחליט לדלג למדינה אחרת לעלות על מטוס תוך שתי דקות ולשנות את מיקומך. גם ביום בו תחליטו שהגיע הזמן לחזור הביתה תאלצו להיעזר בסבלנות עד שתצליחו למכור את הקראוון שלכם. זהו חיסרון אותו יש לקחת בחשבון.

חסרון נוסף הוא שלא בכל המדינות, (בעיקר במדינות עולם שלישי), קונספט הקראוונים מפותח. בחלק מהמדינות יש מחסור בפארק קראוונים, ובשביל למצוא את המיקום הנכון לקמפינג ולינה יש לאלתר ( יש הרואים בכך גם יתרון כי כי החוק מותיר לעשות קמפינג בכל מקום). התחזוקה של הקרוואן דורשת מאמץ ויש לדאוג לניקיון וסדר יום יומי, מילוי מים, מילוי גז ולא חסרות תקלות- כמובן הכל תלוי באיזה מצב הקרוואן שרכשתם.

החסרון השלישי הוא שלא תמיד נוח בקרוואן. הקרוואנים צפופים יחסית ויש ללמוד איך לחיות במקום קטן. יש אנשים שמתחברים לכך ומתרגלים ויש אנשים שפחות. אני אישית התחברתי לעניין, היה לי נוח כמו בכל מקום בו גרתי לפני והייתי יכול להמשיך לחיות כך עוד כמה שנים לא מבוטלות.

 

 

 

סוגי הקראוונים

ישנם שלושה סוגיי קראוונים עיקריים:

נגרר - caravan\camper trailer\ travel trailer:

הקרוואן הנגרר פשוטו כמשמעו - הינו נגרר. הוא מבין הקראוונים הנפוצים ביותר וישנם מספר גדלים לנגררים אלו.

יתרונות:
1) קל לניתוק ובכך ניתן להשאיר אותו בקמפינג ולנסוע עם הרכב בנפרד.

2) הקרוואנים הנגררים בדרך כלל יותר זולים משאר הסוגים.

חסרונות:
1) הנגרר מקשה על הנסיעה ונהיגה עם נגרר מסובכת יותר ומקשה על נסיעה לאחור וחניות.

2) לנגרר רישוי משלו ויש להעביר אותו טסט משלו.

3) דורש להחזיק ברכב שנוח לגרור איתו.

מתאים בעיקר לטיולים במדינות מערביות בהם לרוב הנסיעה תהיה על כבישים נוחים ולאנשים שיודעים לגרור נגררים.

אוטו קרוואן - motorhome\ rv:

האוטו קרוואן הינו כלי רכב שיוצר כבית על גלגלים .ישנם גם רכבים שהסבו אותם לאוטו קראוונים בבניה עצמית. בדרך כלל הם ברמה נמוכה יותר. ברוב המקרים ישנו חיבור בין המושבים הקדמיים של הרכב לבין הבית עצמו. ישנם סוגים שונים וגדלים שונים של אוטו קראוון החל מגדלים של רכב מסחרי (camper van) ועד לאוטובוסים.

יתרונות:
1) הקרוואן הינו פשוט לנהיגה (כמובן תלוי בגודלו) ביחס לנגרר בשל היותו גוף אחד.

2) החיבור בין מושביי הרכב לקרוואן עצמו מקלים ומאפשרים ליהנות מהקרוואן גם תוך כדי הנסיעות ומאוד קל בעצירות לגשת אחורנית ולהוציא משהו לאכול/ לשתות וכו.

חסרונות:
1) לא ניתן להפריד בין הרכב לקרוואן בשונה משאר הסוגים, מה שמקשה על התנהלות בעיר (מציאת חניות וכו).

2) במידה וישנה תקלה ברכב והרכב נאלץ להישאר מספר ימים במוסך- נשארתם הומלסים.

מתאים בעיקר לטיולים במדינות מערביות עם כבישים נוחים/ מדינות בהם רוב הנסיעה על כבישים, לאנשים שאינם מורגלים בגרירה.

קרוואן משא - truck camper:

ה truck camper נראה כמו קראוון ללא גלגלים. הוא מתלבש על הארגז הפתוח של הטנדר, ( pick up truck), מאחורה וניתן להעמסה והורדה בעזרת רגלי תמך. הרגלים יורדות מהקראוון ומרימות אותו בעת הצורך, (המערכת הרמה חשמלית/ ידנית), כך שהוא נשען על הקרקע ויכול להתנתק מהרכב. כמובן שלא מדובר בחיבור וניתוק קליל כמו הנגרר מכיוון שנדרש לחבר אותו עם חיבורים מיוחדים לרכב בשונה מחיבור פשוט של תפוח. עם זאת, תוך כחצי שעה ( תלוי עד כמה אתם מיומנים) תוכלו להפריד בין קראוון המשא לטנדר. אין גישה בין המושבים לקראוון והכניסה היא בדרך כלל מאחור. הגדלים של קראוון המשא מתחלקים לשלושה: קטן, בינוני וגדול. המלצה שלי- לא ללכת על קראוון המשא הגדול. הוא כבד מאוד, מה שדורש רכב חזק במיוחד ששותה הרבה דלק, יקר יותר ומעבר לכך יותר קשה לנוע איתו. דגש חשוב! לא כל טנדר יכול לסחוב את גודל קראוון המשא הבינוני והגדול ויש לבדוק לפני קניית הרכב איזה משקל ניתן להעמיס עליו ובכך לבדוק את ההתאמה לקראוון המשא.

יתרונות:
1) היתרון הגדול והמשמעותי ביותר ב - truck camper זה לקנות טנדר 4x4 ובכך להיות קראוון 4x4. זוהי השיטה הזולה והמשתלמת ביותר להיות קראוון 4x4 מכיוון שרוב האוטוקראוונים והנגררים שנבנו  4x4 יקרים מאוד.

2) אמנם אינו ניתן לניתוק קל ופשוט, אך ניתן לנתק את קראוון המשא מהרכב בשונה מאוטו קרוואן ובכך במידה והרכב בטיפול\ אתם מתמקמים לזמן רב ורוצים להשתמש ברכב בנפרד זה אפשרי.

חסרונות:

1) גודל קראוון המשא ( הקטן והבינוני) קטן יחסית ואינו מתאים ליותר מ3-2 מטיילים.

2) אין מעבר בין החלק הקידמי לבין קראוון המשא מה שמצריך עצירה מוחלטת במידה ואתם צריכים משהו מאחורה וזה עלול      לעצבן קצת ולהקשות על הנסיעות.

3) הנסיעה על הכביש עם קראוון משא אינה נסיעה רגילה בשונה מאוטו קרוואן ומרגישים את זה בנהיגה. יש לנסוע לאט, נסיעה מהירה מסוכנת וגורמת לנדנודים חזקים של הרכב.

מתאים בעיקר למי שרוצה לטייל במקומות בהם הכבישים לא כל כך טובים/ למי שרוצה לטייל עם הקרוואן בטבע במקום בו נדרש להיות 4x4.

 

 

 

אז מאיפה להתחיל?

החלטתם שמתאים לכם ובא לכם ללכת על טיול קרוואנים? מזל טוב ברוך הבא לעולם הקרוואנים! הדבר הראשון שעליכם לבדוק הוא האם המקום בו אתם רוצים לטייל מתאים לטיול מסוג זה. במידה וכן בדקו האם ניתן לרכוש\ לשכור במדינה זו קראוון ובמידה ולא באיזה מקום אחר קרוב מומלץ. מתלבטים אם לשכור או לרכוש? סוגיה זו תלויה בזמן הטיול שלכם. אם אתם מתכננים טיול יחסית קצר ( בין שבועיים לשלושה חודשים) כנראה שעדיף לכם לשכור ולחסוך את זמן הקניה וההסתובבות בין מכונים לבדיקת רכב במשך השבוע שבועיים הראשונים - שלא לדבר על המכירה.. אם הטיול שלכם שלושה חודשים ומעלה כנראה שכדאי לכם כבר לקנות. השכרת קרוואנים יקרה כמעט בכל מקום בעולם ולא משתלמת לטווח ארוך.  חשוב לזכור שאם תחליטו לרכוש קרוואן –עליכם לשריין מספיק זמן בסוף הטיול בכדי למכור אותו. לעיתים תאלצו להוריד משמעותית במחיר אם אתם מוגבלים בזמן.

 

בחירת סוג הקראוון:

בחרו בסוג הקראוון המתאים לכם ביותר. אם אתם נוסעים לטייל במקום בו הכבישים טובים ונוחים עדיף לכם לבחור באוטו קרוואן\ נגרר ע"פ העדפתכם האישית, במידה ואתם נוסעים לאזור בו הכבישים משובשים וברצונכם להיכנס לאזורים בהם נדרש להיות 4x4 עדיף ללכת על הpick up truck camper \ אוטוקראוון 4x4 -תלוי בתקציב שלכם.

 

שיעוריי בית על רכישת/השכרת הקרוואן במדינה הנוכחית

עליכם לעשות שיעורי בית ולבדוק כיצד מתנהל תהליך הקנייה של הרכב במדינה הספציפית בה אתם מתכננים לקנות את הקרוואן. מידע זה חשוב מאד ויחסוך לכם זמן וכסף. במדינה אחת תדרשו להוכיח שהכתובת אותה תגישו למשרד הרישוי אכן שלכם, לעומת מדינה אחרת בה לא תדרשו להוכיח כלום. לכן כדאי להתכונן ולקרוא על כך מראש באינטרנט. גם אם מבקשים להוכיח כתובת מגורים/ חשבון בנק מקומי בדרך כלל זו בירוקרטיה פשוטה ואין לכם מה להתרגש. במידה והחלטתם לשכור קרוואן החלו להשוות מחירים בין חברות ההשכרה, לקרוא בפורומים על המלצות של מטיילים אחרים ובדקו מה החברה מקנה לכם מעבר להשכרת הקרוואן ( ביטוח דרך במידה ונתקעתם, ציוד קמפינג, הנחות לפארקים ועוד).

 

חיפוש קרוואן למכירה:

בדקו מה האתר הנפוץ ביותר למכירת רכבים במדינה וחפשו את סוג הקרוואן אותו בחרתם לפי התקציב שלכם. דפדפו בין המודעות ונסו ללמוד את השוק המקומי. ישנם לא מעט אתרים של מטיליי קרוואנים בהם פורומים של מכירה וקנייה. ראו לדוגמא אתר נפלא למטיילי קרוואנים באמריקה: http://www.drivetheamericas.com/. בנוסף אתם יכולים לבדוק האם יש סוכנויות רכב באזור שמוכרות קרוואנים.

 

קניית הקרוואן- מה כדאי לבדוק לפני הקניה?:

מצאתם את סוג הקרוואן שחיפשתם והוא פחות או יותר בטווח התקציב שלכם. ישנם מספר דברים חשובים שהנכם חייבים לבדוק לפני הרגע המיוחל. הדבר החשוב ביותר הוא העניין המכני. בין אם זה נגרר, אוטו קרוואן או קראוון משא. אם אתם לא מוסכניקים לשעבר זה לא הזמן להתקמצן-סעו למכון בדיקה מוסמך לרכבים. תסבירו לבודק שאתם יוצאים לטיול ארוך ושלא בטוח שבכל מקום יהיה מוסך ותשאלו בנימוס אם זה בסדר שתהיו לידו במהלך הבדיקה ובכך תוודאו שהוא בודק כל דבר ודבר. שלושת הדברים החשובים ביותר שיש לבדוק הם: (א)בדיקת המנוע, (ב)הרמת הרכב ובדיקת השילדה, ו-(ג)פירוק ארבעת הצמיגים ובדיקת הברקסים. בקראוון משא חשוב לבדוק את התחתית והמסגרת ולהרים אותו מהטנדר. בכך תוודאו שהוא לא מתפרק, שהרצפה שלו לא רקובה ושרגליי הקראוון עובדות וניתן לנתק אותו מהרכב. הבדיקה השנייה אותה אתם רוצים לבצע היא בדיקת המערכות החשובות. המערכות החשובות ביותר בקרוואן הן מערכת המים ומערכת החשמל. מערכת המים מורכבת משלושה דברים פשוטים: מיכל מים, משאבת מים, וכיור/ מקלחת. בדקו מה גודל המיכל ( מומלץ מיכל מעל 80 ליטר), האם משאבת המים עובדת ( פתחו את הברזים) ונסו להבין מהיכן הצינורות עוברים ולבדוק שאין נזילות. מערכת החשמל היא בדרך כלל פשוטה. ישנם שקעים מפוזרים בקרוואן וארון חשמל מרכזי אותו עליכם להזין ממקור חשמל חיצוני. חברו את הקרוואן לחשמל ועברו עם מכשיר חשמל בין השקעים לוודא שהם עובדים. ישנם קרוואנים שבנוסף למערכת החשמל ישנה מערכת חשמל סולארית. בדרך כלל מערכות אלו מספקות V12 ובכך מאפשרות לכם חיי קמפינג עם חשמל מינימלי של תאורה, מאוורר קטן והטענות .מערכת זו נוחה ויעילה ובמידה ויש אותה מומלץ לבקש הסבר עליה מבעל הקרוואן ולבדוק את תקינותה. בדיקה חשובה נוספת היא לראות שהגז עובד ואין דליפה. לאחר בדיקות אלו כמובן בדקו את המיטה, ארונות האכסון, הרצפה וכל מה שיש בקרוואן .במידה וביצעתם את כל הבדיקות והכל בסדר/ יש תקלות סבירות ששווה להשקיע בתיקונן, הגיע הזמן להגשים את החלום!. אבל שנייה לפני זה כהרגלנו כישראלים, איך לא- מיקוח קטן.  רק אל תשכחו באיזו מדינה אתם נמצאים. עניין המיקוח שנפוץ בארצנו לא נפוץ בכל מדינה ואתם עלולים לעצבן בכך את המוכר ולהפסיד את ההזדמנות.

 

התארגנות אחרונה ויציאה לדרך!

בשלב זה הרוב הגדול מאחוריכם ואתם יכולים לנשום לרווחה. יש לכם קרוואן ואפשר לצאת לדרך! אבל שניה לפני זה עצרו לרגע, קחו דף ועט והכינו לכם רשימת קניות קטנה לטיול. כמובן כל אחד לפי הרגליו וצרכיו, אבל יש כמה דברים שבתור אנשי קרוואנים חדשים כדאי לכם לקנות בכל מקרה.

1.ארגז כלים- רצוי מאוד שיהיו עמכם כלים בסיסים כגון: מברגים, ברגים, מסמרים, מפתחות שבדים, פטיש, פלאייר פטנט, אזיקונים וכל דבר נוסף שנראה לכם לנכון. אתם בטוח תשתמשו בו.

2. כלי עזר לרכב- וודאו שיש לכם כבלים למצבר הרכב, ערכת החלפת גלגל בשלמותה, מטף, שמן מנוע ושמן ברקסים ספייר  וג'ריקן דלק רזרבי.

3. ציוד קמפינג- כסאות מתקפלים, שולחן מתקפל, הצללה, ערסל וחבלים- אלו הדברים הבסיסים שאתם רוצים שיהיו לכם בטיול מסוג זה. כדאי לרכוש אותם מראש.

4. מים ואוכל- רצוי ומומלץ למלא את הקרוואן באוכל ומים לפני היציאה לדרך. קופסאות שימורים, פחמימות וכל סוג מזון לטעמכם שיכול להחזיק מעמד. אין צורך בקנייה מרובה של פירות וירקות מה גם שבמעברי גבול בין מדינה למדינה יכולים לבקש מכם לזרוק את הפירות והירקות לפח. מומלץ ביותר להצטייד בכמה שיותר מים. רכשו ג'ריקן מים רזרבי של 20 ליטר ( אם יש לכם מקום ליותר -מה טוב).

 

 

שיהיה לכם טיול קראוונים משגע מלא בחוויות, נופים, ריחות וטעמים! תחלמו ותגשימו!

 

 

יֵשׁ בְּעוֹלַם הָרַבָּה דְּבָרִים יָפִים:

פְּרָחִים וְחַיּוֹת, אֲנָשִׁים וְנוֹפִים.

וּמִי שֶׁיֵּשׁ לוֹ עֵינַיִם פְּקוּחוֹת

רוֹאֶה יוֹם יוֹם מֵאָה דְּבָרִים נִפְלָאִים לְפָחוֹת

(לאה גולדברג, מתוך "מעשה בציור")